loading...
خبرنامه مدرسه
علیرضا شهرکی بازدید : 92 سه شنبه 27 خرداد 1393 نظرات (0)

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در بیستمین دوره رقابت های جام جهانی مقابل تیم ملی نیجریه به یک امتیاز ارزشمند دست یافت.

در این دیدار که در حضور بیش از 39 هزار تماشاگر ورزشگاه بایکسادا شهر کوریتیبا برگزار شد، تیم ایران به نتیجه تساوی بدون گل مقابل حریف آفریقایی خود دست یافت تا نخستین امتیاز خود را در جام بیستم به دست آورد.

در نیمه نخست، بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با سیستم 1-3-2-4 و تفکرات تدافعی وارد میدان شدند تا بتوانند مانع از خودنمایی هافبک های حریف شدند.

تیم ایران تا دقیقه 30، تحت تاثیر دوندگی و پرس تیم نیجریه قرار داشت به طوریکه بازیکنان تیم ایران نتوانستند به دروازه تیم حریف نزدیک شوند.

علیرضا شهرکی بازدید : 128 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (0)

مروري بر زمينه‌ها و آثار قيام خرداد ( با نگاهي به وضعيت جبهه ملي و نهضت آزادي)

*صادق تهراني*

سرآغاز نهضت امام خميني‌

در تاريخ پانزدهم مهرماه 1341 هيئت وزيران لايحه جديد تشكيل انجمنهاي ايالتي و ولايتي را تصويب كرد. در مصوّبه دولت براي اولين بار قيد «اسلام‌» از شرايط انتخاب‌كنندگان و انتخاب‌شوندگان برداشته شد و به جاي سوگند به قرآن‌، سوگند به «كتاب آسماني‌» آورده شد.1

به دنبال اعلام تصويب نامه مزبور در جرايد، امام خميني علماي طراز اول قم را به نشستي دعوت كرد. در اين جلسه‌، كه در منزل آيت‌الله حائري تشكيل يافت‌، شخصيتهاي زير حضور داشتند:

ـ امام خميني‌;

ـ آيت‌الله گلپايگاني‌;

ـ آيت‌الله شريعتمداري‌;

ـ آيت‌الله شيخ مرتضي حائري يزدي‌.

امام خميني در اين نشست نقشه‌هاي استعمار و امپرياليسم را براي مراجع تشريح كرد و تصويب لايحه را نمونه‌اي از آن توطئه‌ها معرفي كرد و مسئوليت علما در قبال صيانت از اسلام و استقلال كشور را يادآور شد. در آخر، تصميم گرفته شد كه اولاً از شاه خواسته شود كه در لغو تصويب‌نامه اقدام نمايد; ثانياً به علماي مركز و شهرستانها در اين مورد اعلام خطر گردد; و ثالثاً هر هفته يك بار ـ و در صورت لزوم بيشتر ـ جلسه مشاوره ميان علماي قم برقرار شود.2

مراجع تقليد قم ـ جداگانه ـ طي تلگرامي‌، از شاه خواستند تا نسبت به لغو تصويب‌نامه اقدام كند. شاه در پاسخ‌، تنها با عبارت «جناب مستطاب حجت‌الاسلام‌...» مراجع را خطاب كرده تلگرام علما را به دولت حواله داد. علماي اعلام تلگرام‌هايي را خطاب به نخست‌وزير مخابره كردند. امام خميني در متن تلگرام خود چنين آورد:

«...در تعطيلي طولاني مجلسين ديده مي‌شود دولت اقداماتي را در نظر دارد كه مخالف شرع اقدس و مباين صريح قانون اساسي است‌. مطمئن باشيد تخلف از قوانين اسلام و قانون اساسي و قوانين موضوعه مجلس شوراي ملي‌، براي شخص جناب عالي و دولت ايجاد مسئوليت شديد در پيشگاه مقدس خداوند قادر و قاهر، و نزد ملت مسلمان و قانون خواهد كرد. ... در خاتمه يادآور مي‌شود كه علماي اعلام ايران و اعتاب مقدسه و ساير مسلمين‌، در امور مخالف با شرع مطاع ساكت نخواهند ماند.» 3

شاه و دولت ـ كماكان ـ بي‌اعتنا باقي ماندند. دروس حوزه علميه قم تعطيل گرديد; ولي دامنه مبارزه از قم فراتر رفت و علماي تهران و شيراز و مشهد و نجف را به صحنه كشاند. گويندگان ديني‌، در مجالس مذهبي‌، كم و بيش به مسائل سياسي روز پرداختند; و بدين ترتيب زمينه حركت عمومي مردم را ـ دست كم در شهرهاي بزرگ ـ آماده ساختند. بازاريان‌، پيشه‌وران‌، دانشجويان و روشنفكراني كه مذهبي بودند و يا گرايشهاي ديني داشتند، به نهضت روحانيون پيوستند.4

روز 13 آبان بنا به دعوت امام خميني جلسه مشترك مراجع قم در منزل ايشان تشكيل گرديد و مسئله بي‌اعتنايي دولت نسبت به درخواست علما مورد بحث قرار گرفت‌. در اين جلسه تصميم گرفته شد مجدداً با ارسال تلگراف به شاه و نخست‌وزير و انتشار عمومي آنها، رژيم وادار به تسليم گردد.

امام خميني با ارسال تلگرام شديداللحن 15 آبان خطاب به شاه ضمن انتقاد شديد از عملكرد دولت و اختناق در مطبوعات به شاه اخطار كرد بايد «عَلَم را ملزم فرمايند از قانون اسلام و قانون اساسي تبعيت كند»، «والاّ ناگزيرم در نامه سرگشاده به اعليحضرت مطالب ديگري را تذكر دهم‌.» ايشان همچنين در همان تاريخ تلگراف شديداللحن ديگري خطاب به نخست‌وزير ارسال كرد و وي را از نتايج وخيم اقداماتش عليه اسلام و ايران و قانون اساسي تحذير نمود.5 ساير مراجع قم نيز تلگراف‌هاي مجددي به شاه و علم مخابره نمودند.6

با چاپ و پخش دو تلگرام امام خميني «در ميان مردم‌، موج شور و عصيان عليه دولت ايران اوج گرفت و خشم و تنفر توده‌ها فزوني يافت‌... اقشار مختلف مردم در تلگراف‌ها و طومارهايي كه براي علما و مقامات روحاني مي‌فرستادند، آمادگي خود را براي هرگونه فداكاري اعلام مي‌كردند. بسياري از علما، مجامع مذهبي و اصناف‌، با صدور اعلاميه‌هاي با امضا، از خواسته‌هاي پيشوايان اسلامي پشتيباني به عمل مي‌آوردند.»7 اعلاميه‌هايي به امضأ اصناف مختلف بازار تهران‌، جمعيت آبادانيهاي مقيم مركز، جامعه مبلغين اسلامي تهران‌، كانون نشر حقايق اسلامي مشهد، انجمنهاي اسلامي دانشجويي‌، علما و وعاظ تهران و شميران‌، علما و روحانيون مشهد منتشر گرديد.8

«نهضت آزادي ايران‌» نيز در آبان ماه 1341، طي اعلاميه‌اي با عنوان «دولت از هياهوي انتخاباتي انجمنهاي ايالتي چه خيالي دارد؟»، تصويب‌نامه دولت را نقشه‌اي جهت عوام‌فريبي و سرگرم ساختن مردم دانست‌. و با ياد كرد مصدق به عنوان «رهبر واقعي و محبوب همگي‌»، انتخاب نمايندگان مجلس را اولين كار لازم دانست‌.9 «نهضت آزادي گرچه در اين بيانيه هيچ نامي از مراجع تقليد و نهضت روحانيون نبرد، لكن صدور چنين بيانيه‌اي از نيروهاي سياسي در بين علما گامي مثبت تلقي شد.»10 جبهه ملي نيز در اعلاميه هفتم آذرماه خود به حركت علما اينگونه اشاره كرد: «خودسريهاي فردي به آنجا رسيده كه حتي در ميان جامعه پرتحمل روحانيت كه يكي از پايه‌هاي ثبات و معنويات كشور است ناراحتي‌هاي شديد به وجود آمده و اضطراب و نگراني عموم را فراهم ساخته است‌».11

اسدالله علم‌، در يك سخنراني راديويي‌، با به كار بردن تعبيراتي چون «چرخ زمان به عقب بر نمي‌گردد»، به تهديد و ارعاب پرداخت‌; و هشدار داد كه به قواي انتظامي دستور اكيد داده شده كه هرگونه اخلالگري را شديداً سركوب سازند.12

در 22 آبان ماه‌، علم تلگرامي براي سه تن از آيات قم (گلپايگاني‌، شريعتمداري و نجفي‌) فرستاد; و از ارسال تلگرام جهت امام خميني خودداري كرد.13 علم در اين تلگرام به سه موضوع تأكيد كرده بود:

1) نظريه دولت در مسئله «شرط اسلاميت‌»... همان نظريه علماي اعلام است‌;

2) سوگند... با قرآن مجيد است‌;

3) در مسئله مسكوت بودن عدم شركت بانوان در انجمنهاي ايالتي و ولايتي‌... دولت نظر آقايان را به مجلسين تسليم و منتظر تصميم مجلسين خواهد بود.14

برخي از علماي قم اين اقدام را كافي و قانع‌كننده دانستند; ولي امام خميني آن را كافي ندانست‌، بر لزوم لغو رسمي تصويب‌نامه و اعلام در جرايد تأكيد نمود، و طي اطلاعيه‌اي خواستار ادامه مبارزه شد. دانشجويان دانشگاه تهران به قم آمدند و پشتيباني خود را ضمن تظاهراتي اعلام داشتند; رهبران ايلات و عشاير فارس‌، با ارسال نامه‌ها و طومارها، حمايت خود را ابراز كردند; ديگر اقشار نيز بر حمايت خود پاي‌فشردند. سرانجام‌، پس از پنجاه روز مبارزه‌، دولت آشكارا عقب‌نشيني كرد; در مطبوعات دهم آذر ماه 1341 صريحاً نوشته شد كه «در هيئت دولت تصويب شد كه تصويب‌نامه مورخه 14/7/41 قابل اجرا نخواهد بود.»15

اما ابعاد و عمق مبارزات امام خميني فراتر از تصويب‌نامه مزبور بود و اين موضوع فقط بستر و فرصتي براي شعله‌ور ساختن قيام عليه رژيم شاه براي ايشان فراهم نموده بود. امام در پاسخ به اصناف شهرستان قم كه بعد از تلگراف علم به بعضي مراجع صادر شد به ملت ايران «اعلام خطر» مي‌كند كه اسلام و استقلال مملكت و اقتصاد آن «در معرض قبضه صهيونيستهاست‌» و تا رفع اين خطرها نبايستي سكوت نمود.16

«نهضت آزادي ايران‌»، بار ديگر با صدور اعلاميه‌اي تحت عنوان «در زمينه اعلاميه‌هاي اخير علماي اعلام و مراجع عظام ـ دامت بركاتهم‌» به دفاع از نهضت روحانيون برخاست‌.17

نويسنده كتاب «نهضت امام خميني‌» با بررسي محتواي اين اطلاعيه چنين مي‌نويسد:

«نهضت آزادي ايران نيز با صدور اعلاميه ديگري از قيام مقدس روحانيت پشتيباني كرد و به روشن كردن موضع‌، نظرات و خواسته‌هاي روحانيان و انگيزه آنان از اين قيام پرداخت‌. با اين وجود كوشيد كه نقش روحانيت را در نهضتها و حركتهاي ضداستعماري و استبدادي پس از دوران مشروطه به زير سؤال ببرد و نيم قرن مبارزه پيگير و خستگي‌ناپذير عالمان ديني و پيشوايان مجاهد روحاني‌، مانند: جنبش جنگل و تنگستان‌، حركت مدرس‌، خياباني‌، كاشاني و رويارويي بزرگان روحاني با كودتاي رضاخاني و سلطنت ستم پايه او، جنبش فدائيان اسلام بر ضد رژيم شاه و... را ناديده بگيرد.»18

در اعلاميه نهضت آزادي بازگشت روحانيت به صحنه مبارزه «پس از گذشت 56 سال‌» و رهبري انقلاب مشروطيت‌، موجب «اعجاب و اميد» خوانده شده بود.

اشكوري درباره چگونگي مواضع نهضت آزادي در قبال نهضت روحانيت به رهبري امام خميني چنين نوشته است‌:

«در اوايل مهرماه 1341 در دولت امير اسدالله علم‌، نهضت روحانيان آغاز شد، نهضتي كه ادامه پيدا كرد و تا سرنگوني رژيم پهلوي كوتاه نيامد و متوقف نشد. با شروع مبارزات روحانيان‌، نهضت آزادي‌، هم در مواضع خود راديكالتر شد و لذا از جبهه ملي بيشتر فاصله گرفت و هم در مقابل‌، به روحانيان نزديكتر شد و به طور طبيعي گرايش عميق‌تر و گسترده‌تر اسلامي پيدا كرد. رهبران نهضت‌، به ويژه طالقاني و بازرگان و كميته دانشجويي نهضت كه جناح راديكال آن محسوب مي‌شد، در اين گرايش نقش مؤثري ايفا كردند.»19

جلال‌الدين فارسي نيز تأكيد مي‌كند كه‌: «با اوج‌گيري مبارزه روحانيت و امام‌(ره‌) لحن و محتواي اعلاميه‌هاي نهضت آزادي محرك‌تر و خشن‌تر گشت‌.»20


علیرضا شهرکی بازدید : 126 دوشنبه 12 خرداد 1393 نظرات (0)

نام حضرت عباس علیه السلام در میان ما بسیار تکرار می شود و بر زبان می‌آید زیرا به آن عالیجناب علاقه زیادی داریم. کاربرد فراوان نام ایشان در محاورات، کارزارهای نفس‌گیر، قسمها، دعاها، توسلات و عزاداریها نشانگر آن است که میان مردم ما و اباالفضل العباس علیه السلام رابطه زیادی وجود دارد. در عین حال نباید غافل شویم که این تکرارها، آفت‌خیز نیز هست و در اینجا می‌خواهیم قدری در این باره سخن بگوییم.

  ذکر عباس،‌ لفظ عباس چه کسی پیدا می‌شود که روحیه نوپسندی نداشته باشد؟ همه ما عموماً از تکرارهای ملول کننده بیزاریم؛ بنابراین انتظار می‌رود که در عبادات روزانه و اذکار و دعاها نیز همینگونه باشیم؛ یعنی به حکم همین نوگرایی، باید هر بار که ذکر خدا را به زبان می‌آوریم، تغییری نو در روحیه و افکارمان ایجاد شود و هر نماز، تحول جدیدی به ما بدهد و حال ما بعد از هر عبادت تغییر کند؛‌ اما واقعیت این است که این نوشدن ها کمتر اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، گویا نیرویی در ما وجود دارد که با این نوشدن ها مقاومت می‌کند. به حکم اولیه خواستار شادابی و حیات دم‌ به دم هستیم؛ اما از آنجا که تنظیم نمودن خود با این طراوت، مشکل است، معمولا ترجیح می‌دهیم که دست از آن بکشیم و در عبادات، به همان ظاهر رسمی بسنده کنیم و از اذکار، به همان ورد زبان رضایت ‌دهیم؛ یعنی عبادات و اذکار و دعاها را در همان حد حرکات جسم و زبان و دست توقف می‌دهیم و از ورود به عرصه‌های درونی و تنفس در فضای عطرآگین آن طفره می‌رویم. این خطر که می‌توان از آن به خطر تبدیل ذکر به لفظ تعبیر کرد، درباره نام حضرت عباس علیه السلام نیز رخ داده است. شاید در ابتدا به نظر برسد که کاربرد فراوان حضرت عباس علیه السلام در قسمها نشانگر اوج علاقه و تقدس مردم ما به برادر وفادار اباعبدالله علیه السلام باشد که حقیقت هم همین است؛ اما همان خطری که از آن به "تبدیل ذکر به لفظ" یاد کردیم، درباره ایشان هم رخ داده است. به عبارت دیگر، تکرار فراوان نام ایشان، باعث می‌شود که حقیقت و شخصیت ایشان فراموش شود و از ایشان فقط وردی در زبان قسم خورندگان و کلمه‌ای برای بیان حالات ترس یا تعجب باقی بماند. بعید نیست یکی از دلایلی که از زیاد قسم خوردن نهی شده‌ایم همین خطر باشد. شاید در ابتدا به نظر برسد که کاربرد فراوان حضرت عباس علیه السلام در قسمها نشانگر اوج علاقه و تقدس مردم ما به برادر وفادار اباعبدالله علیه السلام باشد که حقیقت هم همین است؛ اما همان خطری که از آن به "تبدیل ذکر به لفظ" یاد کردیم، درباره ایشان هم رخ داده است اشکال دیگری که در خصوص این شهید بزرگ در جامعه ما وجود دارد، کمیِ شناخت ما از ایشان است. از روحیات معروفترین یار امام حسین علیه السلام، کم خبر داریم و در کمتر کسی است که نام ایشان را زیاد به زبان بیاورد، اما به جز وفاداری و ایثار در آب نوشیدن و دلاوری ایشان در کربلا، چیز دیگری از ایشان بداند. به عبارت دیگر،‌ بزرگ مردی مانند عباس علیه السلام در پشت ظواهر و قالبهایی عامه ‌پسند پوشیده شده است و چهره واقعی آن حضرت در این میان دیده نمی‌شود. سیراب کردن تشنگان، دلاور بودن و کمک کار مولای خویش بودن صفات خوبی است که در عرف جامعه ما مهم تلقی و به حضرت عباس علیه السلام نسبت داده می‌شود؛ اما ذکر سایر فضایل فراوان ایشان که از اهمیت بسیاری نیز برخوردارند، در عرف جامعه ما گم می‌شود.

علیرضا شهرکی بازدید : 83 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

باشگاه فوتبال استقلال تهران
باشگاه فوتبال استقلال تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۲۴ در شهر تهران بنیانگذاری شده‌است. استقلال پیش از انقلاب ایران تاج نام داشت. باشگاه فوتبال استقلال بعد از باشگاه راه‌آهن قدیمی‌ترین تیم باشگاهی در ایران به حساب می‌آید. این باشگاه هم‌اکنون در لیگ برتر ایران بازی می‌کند. استقلال با دو قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۷۰ و جام باشگاه‌های آسیا ۹۱-۱۹۹۰) و دو نایب قهرمانی (جام باشگاه‌های آسیا ۹۲-۱۹۹۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۹۹-۱۹۹۸) و دو مقام سومی (جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۷۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۲۰۰۲)، پُرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی و دومین باشگاه پرافتخار تاریخ قاره آسیا محسوب می‌شود. استقلال همچنین با هشت قهرمانی در بالاترین دسته فوتبال ایران، لیگ منطقه‌ای ایران یک بار، جام تخت جمشید یک بار، لیگ قدس یک بار، جام آزادگان ۲ بار و لیگ برتر 3 بار، دومین تیم پرافتخار در لیگ ایران و با ۶ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی، پرافتخارترین تیم در جام حذفی ایران است.

علیرضا شهرکی بازدید : 153 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

پرسپولیس تهران

باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۴۲ در شهر تهران، پایتخت ایران بنیانگذاری شده‌است. این تیم که پیروزی نیز نامیده می‎شود، زیرمجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران است.

پرسپولیس در جام خلیج فارس بازی می‌کند و پس از سال ۱۳۴۷، در تمامی ادوار برگزارشده بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران حضور داشته‌است. این باشگاه پرافتخارترین و پرهوادارترین باشگاه‌ فوتبال در ایران است و شهرآورد اين تيم با استقلال، مهمترین بازی باشگاهی در ایران است. همچنین بر پایه گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا، پرسپولیس به عنوان پرهوادارترین تیم فوتبال آسیا برگزیده شده است و پس از آن دالیان چین و الهلال عربستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.گفتنی است تا کنون حدود۵۰۰ هزارنفر عضو رسمی این باشگاه شده اند که از تعداد هواداران رسمی باشگاه پرطرفدار رئال مادرید بسیار بیشتر است.

پرسپولیس از آغاز تاریخ خود، ۹ بار در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران به قهرمانی رسیده (یک جام منطقه‌ای، ۲ جام تخت جمشید، ۴ جام آزادگان و ۲ جام خلیج فارس) و از این جهت رکورددار است. ۵ بار قهرمانی در جام حذفی ایران و یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا از دیگر قهرمانی‌های مهم پرسپولیس‌اند.

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال پرسپولیس را پس از الهلال عربستان، یوکوهاما مارینوس ژاپن و استقلال در رده ۴ام برترین باشگاه‌های فوتبال آسیا در قرن بیستم اعلام کرده‌است.

علیرضا شهرکی بازدید : 72 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

زندگینامه

شرح مختصر زندگانی مولف شهید
استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد.

در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال ۱۳۱۶ علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهد گرفته اند.
در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی ( به مدت ۱۲ سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه : الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می گیرد. قبل از هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم نیز استاد شهید گاهی به بروجرد می رفته و از محضر ایشان استفاده می کرده است. مولف شهید مدتی نیز از محضر مرحوم آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی در اخلاق و عرفان بهره های معنوی فراوان برده است. از اساتید دیگر استاد مطهری می توان از مرحوم آیت الله سید محمد حجت ( در اصول) و مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد (در فقه) نام برد. وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشته و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بوده است. در سال ۱۳۳۱ در حالی که از مدرسین معروف و ازامیدهای آینده حوزه به شمار می رود به تهران مهاجرت می کند.


علیرضا شهرکی بازدید : 91 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

خون مصنوعی تولید شد!

دانشمندان از سلولهای بنیادین جنینی، گلبول های قرمز انسانی تولید کردند.

این پیشرفت مهم به ادعای آنها می تواند به زودی راه را برای تولید مصنوعی گروه خونی “او منفی” برای استفاده پزشکی هموار سازد.

این گلبول های قرمز از سلول های بنیادی حاصل از جنین های مازاد تولید شده به روش آی وی اف، به عنوان بخشی از یک پروژه سه میلیارد پوندی برای تولید یک منبع جایگزین برای گروه خونی او منفی تولید شده است.

گروه خونی او منفی را می توان بدون نگرانی از پس زدن، به تمامی گروه های خونی اهدا کرد.

دانشمندان در این تحقیق از بیش از صدها جنین مازاد در کلینیک های باروری برای ایجاد چندین خط تولید سلولهای بنیادی استفاده کردند.

در این بین خط RC-۷ ابتدا به سلول های بنیادی خون و سپس به گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین تبدیل می شود.

مارک ترنر مدیر مرکز ملی خدمات انتقال خون اسکاتلند در ادینبورو و مجری این تحقیقات می گوید: خون مصنوعی تولید شده در مقیاس صنعتی می تواند مشکلات ناشی از کمبود خون و خطر انتقال عفونت های جدید بین اهدا کنندگان و گیرندگان خون را برطرف کند.

*جام جم آنلاین

علیرضا شهرکی بازدید : 121 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

استخوان شکسته چگونه ترمیم می‌شود؟

\ 

 

استخوان‌های بدن تو به طور طبیعی قابل ترمیم هستند. آن‌ها در محل شکستگی، سلول‌های جدید و رگ‌های خونی کوچکی تولید می‌کنند که استخوان را از نو بسازد. این سلول‌ها هر دو انتهای استخوان شکسته شده را می‌پوشانند و آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کنند تا این که مثل قبل دوباره به هم بچسبند.


علیرضا شهرکی بازدید : 88 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
عزیزی ،معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان در مراسم اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان پسر ناحیه دوگفت: فرهنگ و هنر به منزله ی هوایی است که تنفس می کنیم که اگر این هوا در راستای فطرت پاک انسانی و نیاز های او باشد انبساط روح و توسعه و تعالی اندیشه را در پی دارد

در ابتدای این مراسم بروشکی، معاون پرورشی و تربیت بدنی نیز با اشاره نامگذاری امسال به نام" سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی " گفت: مسابقات فرهنگی هنری در دو بخش حضوری و غیر حضوری در بین دانش آموزان ناحیه در مرحله ی آموزشگاهی و منطقه ای وبا شرکت 4000نفر از دانش آموزان دختر وپسر برگزار شده است که از این تعداد 169دانش آموز پسر موفق به کسب رتبه های  برتر شده اند.

علیرضا شهرکی بازدید : 145 یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
  1.   سخن برخی از بزرگان درباره ریاضی
  2. انیشتین:ما در فیزیک تا زمانی که اثبات های ریاضی هستند چیزی را آزمایش نخواهیم کرد!

    پیر سیمون لاپلاس:تمام آثار طبیعت نتایج ریاضی چند قانون تفسیر ناپذیرند.

    انیشتین:مسائلی که بدلیل سطح فعلی تفکر ما بوجود می‌آیند، نمی‌توانند با همان سطح تفکر حل گردند.

    نیوتن : کسی که فکر نمی کند ، به ندرت دم فرو می بندد .

    انیشتین :تخیل مهمتر از دانش است.علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر می‌گیرد.

    ژرژ کانتور :جوهر ریاضی در آزادی آن نهفته است این علم فارغ از تمام سیاست های جهان به توسعه خود ادامه می دهد و برخلاف سایر موارد توسعه با اقبال جهانی مواجه شده است.

    انیشتین:نگران مشکلاتی که در ریاضی دارید نباشید. به شما اطمینان می‌دهم که مشکلات من در این زمینه عظیم‌تر است.

    افلاطون:خداوند در کار ریاضی است.

    انیشتین:همزمان با گسترش دایرهٔ دانش ما، تاریکی‌ای که این دایره را احاطه می‌کند نیز گسترده می‌شود.

    گالیله:ریاضیات زبان طبیعت است.


    انیشتین:یک فرد باهوش یک مسئله را حل می‌کند اما یک فرد خردمند از رودررو شدن با آن دوری می‌کند.

    لایبنیتز:راه حل خوب است به شرطی که از همان آغاز بتوان به شرطی که از همان آغاز پیشبینی کرد که با به دنبال کردن آن میتوان به هدف رسید.

    انیشتین: از وقتی که ریاضی‌دانان از سرو کول «نظریه نسبیت» بالارفته‌اند، دیگر خودم هم از آن سر در نمی‌آورم!

    میگل دو سروانتس:علت را بر طرف کنید تا معلول خود به خود بر طرف شود.

    انیشتین:در دنیا خط مستقیم وجود ندارد و تمام خطوط بدون استثنا منحنی و دایره وار است و اگر این خط کوچکی که در نظرما مستقیم جلوه میکند در فضا امتداد یابد خواهیم دید که منحنی است.

علیرضا شهرکی بازدید : 101 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل-زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌است. شهر مزبور در روی آبرفت های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جیرفت مقارن است و ایرانیان در حدود ۶۰۰۰ سال پیش در این شهر زندگی می‌کرده‌اند.

گفته می‌شود، شهر سوخته پیشرفته‌ترین شهر جهان قدیم بوده‌است و حتی بسیار پیشرفته‌تر از دولت شهر کرت که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده‌است. به اعتقاد برخی باستان‌شناسان اگر بخواهیم به معنای کامل و دقیق شهر سوخته توجه کنیم، این شهر را باید یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا دانست، یکی دیگر از دلایل این نام (شهر سوخته )این است که به شکل نا مشخصی از بین رفته و خالی از جمعیت شده (حساس) مجله ملی شماره

تبلیغات
http://www.uplooder.net/img/image/38/999d2f911f1e4a35f1090da1090ad639/123456.gif

تصاویر شهر زاهدان
se9p_5x7foeu.jpgd72n_دانشگاه-سیستان-و-بلوچستان-3.jpg
bvp_0.345336001322296247_taknaz_ir.jpgnyuy_12.jpg

تعداد صفحات : 8

درباره ما
Profile Pic
سلام خدمت تمام دانش اموزان عزیز در این وبلاگ اصلاعاتی در مورد پیامبران وامامانواخبار روز واحادیث گذاشته میشود امیدوارم بهرهی کافی رابرده باشید. دانش اموز عزیز از شما خواهشمندیم تا در بخش انجمن ثبت نام و مطالبی را برای ماارسال کنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از مطالب سایت راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 92
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 115
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 243
  • بازدید ماه : 478
  • بازدید سال : 4,217
  • بازدید کلی : 88,899
  • کدهای اختصاصی
    روزشمار غدیر
    ذکر کاشف الکرب
    زیارت عاشورا
    دعای فرج

    اوقات شرعی

    روزشمار فاطمیه ذکر روزهای هفته دانشنامه عاشورا وصیت شهدا مهدویت امام زمان (عج) حدیث موضوعی وصیت شهدا
    پیج رنک گوگل سوره قرآن آیه قرآن ساعت فلش مذهبی انقلاب اسلامی
    روزشمار محرم عاشورا جنگ دفاع مقدس